fredag 25 oktober 2013

Bok 44: Mannen som glömde sin fru - John O'Farrell

23 oktober 2013 träffades vi hos Helena på Kärleken.




Sofie 4
Mia 4
Carina 3,5
Helena
Åsa









Sagt om boken:
Varför drog han upp den påstådda otroheten? 
Man blir lite lätt irriterad på Vaughan i vissa lägen. 
Jag lackade ur på kompisen så jag orkade inte läsa färdigt.
Trevligt språk.
Rolig bok.
Tänk att bli drabbad av minnesförlust. Vad skulle man ta sig till?
Jag känner igen känslan när han hittar glädjen att undervisa                                                                  igen. Vilken lycka det är!


Citat från boken:
"Jag tror att hemligheten är att hitta det som gör en lycklig på riktigt. Och sedan dricka några glas av det varje kväll."

"...Om hur historia fungerar. Ganska existentiell faktiskt. De vill så gärna vara säkra på vad som verkligen hände... Men eftersom jag vet hur det känns att helt förlora mitt förflutna inser jag hur allt det där faktiskt kan vara i vägen. Länder går i krig på grund av förvrängda versioner av historien, par skiljer sig efter att ha samlat på sig bitterhet kring saker som faktiskt inte hände som de minns det."




På sistone har bokklubben utökats med tre små medlemmar; Filip, Hanna och Josefin.

Filip och Helena tittar på Hanna och Josefin

Hanna och Josefin sover gott








Helena häller av potatisen som ska serveras till...
...den varmrökta citronmarinerade laxen.




Åsa och Helena


Carina och Sofie




...chokladkladdkakan som var kvällens dessert.

Filip har fått syn på...




Kvällens fyra systrar


Fler boktips:

Helena tipsar om:   Marionetternas döttrar av Maria Ernestam. Betyget är fantastiskt bra. Ernestams böcker är speciella men väldigt bra. Hon väver ihop historia med nutid. Salvarodeña av Cecilia Samartin. En välskriven bok i samma anda som Señor Pellegrino som vi läste i bokklubben.
Colombes granne av Tatiana de Rosnay är en nervkittlande och thrilleraktig historia av författaren till Sarahs nyckel.
Åsa tipsar om: Viveca Stens I farans riktning. Jättebra. Nervkittlande. Spännande in i slutet. Boken gör att Åsa vill åka till Sandhamn.







Nästa träff ska vara hos Åsa onsdagen den 27 november. Tills dess ska vi läsa Boel och Oscar av Josefine Sundström.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar